Meer dan 900 bedrijven gesteund en meer dan 1000 banen gecreëerd

Funds For Good Impact, dat ondernemers financiert en begeleidt die geen toegang hebben tot traditionele bankfinanciering en/of die een project hebben met een maatschappelijke of ecologische invalshoek, heeft zijn impactverslag 2020-2021 gepubliceerd.

Sinds de oprichting in 2013 heeft FUNDS FOR GOOD IMPACT al 912 initiatieven ondersteund voor ondernemers, waardoor al meer dan 1.000 mensen (opnieuw) een baan hebben gevonden, dankzij de toekenning van meer dan 1,4 miljoen euro in de vorm van ereleningen (quasi-eigenvermogen leningen, met een rentevoet van 0%).

"In 2021 heeft FUNDS FOR GOOD IMPACT, na analyse van de dossiers door ons Validatiecomité, 180 ereleningen toegekend, naast de microkredieten die door onze partners werden toegekend. Gemiddeld is een financieringsdossier goed voor ongeveer 10.000 euro en de erelening komt overeen met een derde daarvan. Naast financiering biedt FUNDS FOR GOOD IMPACT gratis coaching aan aspirant-ondernemers om hun kansen op succes te maximaliseren. Om dit te bereiken, vertrouwen wij op onze community van 85 ervaren professionals die ondernemers op vrijwillige basis en op een gemoedelijke manier coachen. In 2021 zijn er 25 nieuwe coachingsessies gestart", legt Patrick Somerhausen, co-CEO van FUNDS FOR GOOD IMPACT, uit.

Patrick Somerhausen, co-CEO van FUNDS FOR GOOD IMPACT

Van de 912 projecten (eind 2021) zijn er 864 over heel België gesitueerd, 35 in Frankrijk, 10 in Luxemburg en 3 in Spanje. Daartoe heeft FUNDS FOR GOOD IMPACT in elke geografische regio partnerschappen opgezet om een preselectie te maken van de te analyseren dossiers: microStart (69% van de gefinancierde projecten), FinanceBrussels (9%), Credal (8%), ADIE (7%)...

Wie zijn de gefinancierde ondernemers?

FUNDS FOR GOOD IMPACT richt zich op twee soorten ondernemers: enerzijds financieel precaire ondernemers die werk zoeken, een baan zoeken, een uitkering van het OCMW hebben, een interim-contract of een contract van bepaalde duur hebben (89% van de gefinancierde projecten). Het ontleende bedrag kan oplopen tot 5.000 euro, met een aflossingsvrije periode van ten minste 24 maanden.

Een nieuw doelpubliek sinds 2020 zijn sociaal ondernemers, die als hoofddoel hebben bij te dragen tot de oplossing van een milieu- of maatschappelijk probleem (zoals een inclusieve crèche voor slechthorende kinderen, een circulaire bakkerij-brouwerij, agro-ecologisch tuinieren...). Leningen voor deze ondernemers kunnen oplopen tot 15.000 euro, met een maximale aflossingsvrije periode van 12 maanden.

In sommige gevallen vallen de gefinancierde projecten onder beide categorieën: zij zijn financieel kwetsbaar en hebben een maatschappelijk project.

Twee derde van de projectleiders is tussen 26 en 45 jaar oud; 40% is vrouw.

Zij zijn vooral actief in de handel (28%), hotels en restaurants (22%), diensten (19%), persoonlijke verzorging (13%) en logistiek (8%).

Uit een precaire situatie dankzij werk

Volgens de Armoedebarometer 20211 loopt in België 19,3% van de bevolking het risico op armoede of sociale uitsluiting. Sommige mensen kunnen een uitweg vinden uit de uitsluiting door te ondernemen. Dit is wat microfinanciering mogelijk maakt.

Volgens een door microStart en KPMG2 uitgevoerde impactstudie wordt 92,4% van de microkredieten terugbetaald en is 70% van de micro-ondernemingen twee jaar na hun oprichting nog steeds actief. Elke ondernemer creëert gemiddeld 1,6 banen.

Dankzij een stabiele baan kunnen deze ondernemers opnieuw een sociaal-professioneel leven opbouwen, zich emanciperen en weer toegang krijgen tot traditionele bankfinanciering.

Ontdek hier het impactverslag 2020-2021

1 Armoede Cijfers Rapport https://www.armoedecijfers.be/topic/europa-2030

2 https://microstart.be/nl/over-ons ​ ​

Over FUNDS FOR GOOD

Funds For Good is een nieuw soort bedrijf, gebaseerd op een model van slim kapitalisme: FUNDS FOR GOOD IMPACT financiert en steunt financieel zwakke ondernemers en ondernemers die als hoofddoel hebben een milieu- of maatschappelijk probleem op te lossen. Het wordt gefinancierd door FUNDS FOR GOOD INVEST, dat duurzame beleggingsfondsen opricht en een deel van zijn eigen inkomsten uit beheersvergoedingen ontvangt. Dit donatiemechanisme (het grootste veelvoud tussen 10% van de omzet van het bedrijf en 50% van de nettowinst van het bedrijf) wordt jaarlijks door een externe instelling gecontroleerd en heeft geen invloed op het rendement voor de beleggers in FUNDS FOR GOOD-fondsen.

Dat is de keuze van de oprichters van Funds For Good, die geloven dat winst een middel is om een project te verwezenlijken dat veel verder gaat dan het verrijken van de aandeelhouders van het bedrijf.

Perscontact:

Gunther De Backer

Partner, Backstage Communication

Persberichten in je mailbox

Over Funds For Good

Funds For Good is een bedrijf dat het grootste deel van zijn middelen besteedt aan een sociale activiteit, bestaande uit het financieren en coachen van mensen in precaire situaties die een ondernemingsproject willen opstarten. Alle financiële middelen van het sociale project worden verstrekt door de commerciële activiteit van Funds For Good, die de fondsen van de bevek FFG aanbiedt.

De bevek FFG omvat verschillende compartimenten die elk onder mandaat van een gerenommeerde externe beheerder worden beheerd. De bevek heeft een zeer strikt SRI-beleid aangenomen dat in elk van haar compartimenten wordt toegepast. Dit betekent dat de manager in elk mandaat zijn oorspronkelijke strategie aanpast om er een SRI-versie van te maken.

Het SRI-beleid van het bedrijf, zoals gecertificeerd, omvat de volgende aspecten:

• Exclusion & Do no harm
  • ESG policy
  • Best-in-class policy

Dankzij Funds For Good kan elke investeerder in FFG-producten zich bewust worden van, en in deelnemen in, een positief project dat hij in zijn regio mogelijk maakt.

Eind 2020 heeft Funds For Good meer dan 700 ondernemers in België gefinancierd, bijna 800 banen gecreëerd en een team van meer dan 50 vrijwillige coaches en experts bijeengebracht.

Louizalaan 251 1050 Brussel

www.fundsforgood.eu