Op zijn tiende verjaardag heeft Funds for Good zijn doelstellingen overtroffen, en kijkt het vooruit!

Toen het Funds For Good-project van start ging, had het team nooit durven dromen dat het tien jaar later zo succesvol zou zijn. Tegen eind 2021 bedroeg het vermogen onder beheer in hun fondsen immers 650 miljoen euro. Een belangrijke mijlpaal werd ook bereikt bij de afsluiting van de rekeningen van 2020. Er kwam toen bevestiging van de audit die Forum Ethibel had gedaan rond het schenkingsproces. Na tien jaar activiteit heeft Funds for Good een van haar belangrijkste doelstellingen bereikt op het vlak van schenkingen: de helft van winst is nu hoger dan 10% van de inkomsten! Dit jaar heeft de vennootschap dus de helft van haar winst, namelijk 18% van haar omzet, gedoneerd aan haar vzw Funds for Good Impact!

Funds for Good in 2021 staat ook voor:

• 159 nieuwe ondernemers gefinancierd
  • nog eens 350.735 euro aan ereleningen toegekend, waaronder 180.000 euro voor impactprojecten van ondernemers (die vooral een positieve bijdrage willen leveren aan ecologische of maatschappelijke projecten).
  • Er werden tientallen nieuwe coachings opgestart en vele nieuwe coaches sloten zich aan bij de vrijwilligersgemeenschap.
  • Er werden acties opgezet ter ondersteuning van ondernemers en kansarme mensen dankzij de voortzetting van de actie "Double For Good", die warme maaltijden wil kopen bij horecaondernemers die in moeilijkheden verkeren en die door Funds For Good worden gefinancierd, om ze aan te bieden aan mensen die het erg zwaar hebben. Ook werden er enkele duizenden maaltijden klaargemaakt en verdeeld door Funds for Good en haar klanten en partners (zoals Savyoo en Deutsche Bank).

Funds For Good is trots op deze successen en kijkt ook vooruit naar de toekomst. Dit jaar stond in het teken van talrijke nieuwe projecten.

• Zo werd het fonds FFG Cleantech II gelanceerd op 1 september jongstleden, volgend op de sluiting van het fonds Quest Cleantech Fund (dat zijn maximale capaciteit heeft bereikt). Dat fonds kon niet langer nieuwe beleggers aanvaarden omdat bepaalde van zijn beleggingen onvoldoende liquide waren. ​ Daarom werd er een nieuwe versie gecreëerd binnen de Bevek FFG. Dat fonds is in alle opzichten identiek aan het eerste fonds, met uitzondering van de vier minder liquide aandelen in het eerste fonds. Op dit moment heeft het fonds al 75 miljoen euro onder beheer.
  • Het jaar 2021 werd gekenmerkt door de kapitaalronde van het eerste private debt fonds dat Funds For Good, in samenwerking met de Belgische beheerder Inpulse, heeft gelanceerd. Het gaat om een zuiver sociaal impactfonds. De beleggingen zullen voornamelijk worden gebruikt om microfinancieringsinstellingen in heel Europa te financieren, en voor sociaal ondernemerschap. Het is de bedoeling een eerste financieringsronde af te ronden met een lancering die gepland is voor eind maart 2022. Het fonds kan dan gedurende drie jaar blijven groeien. De bedoeling is om 250 miljoen euro te bereiken om een maximale impact te creëren.
  • Funds For Good breidt ook internationaal uit en kan nu zijn producten aanbieden en impact genereren in Spanje (in partnerschap met Treball Solidari), in Frankrijk (in partnerschap met Adie). De vennootschap heeft ook een partnerschap ontwikkeld met microLux in Luxemburg.
  • Het Invest-team van Funds For Good werd versterkt met de komst van twee nieuwe medewerkers. Anne-Catherine Chaidron (die voordien bij ProCapital werkte), is operationeel directeur bij Funds For Good. François Scarnière (voordien bij KBC Asset Management) heeft de functie van Head of Products bij Funds For Good opgenomen.

Perscontact:

Gunther De Backer

Partner, Backstage Communication

Persberichten in je mailbox

Over Funds For Good

Funds For Good is een bedrijf dat het grootste deel van zijn middelen besteedt aan een sociale activiteit, bestaande uit het financieren en coachen van mensen in precaire situaties die een ondernemingsproject willen opstarten. Alle financiële middelen van het sociale project worden verstrekt door de commerciële activiteit van Funds For Good, die de fondsen van de bevek FFG aanbiedt.

De bevek FFG omvat verschillende compartimenten die elk onder mandaat van een gerenommeerde externe beheerder worden beheerd. De bevek heeft een zeer strikt SRI-beleid aangenomen dat in elk van haar compartimenten wordt toegepast. Dit betekent dat de manager in elk mandaat zijn oorspronkelijke strategie aanpast om er een SRI-versie van te maken.

Het SRI-beleid van het bedrijf, zoals gecertificeerd, omvat de volgende aspecten:

• Exclusion & Do no harm
  • ESG policy
  • Best-in-class policy

Dankzij Funds For Good kan elke investeerder in FFG-producten zich bewust worden van, en in deelnemen in, een positief project dat hij in zijn regio mogelijk maakt.

Eind 2020 heeft Funds For Good meer dan 700 ondernemers in België gefinancierd, bijna 800 banen gecreëerd en een team van meer dan 50 vrijwillige coaches en experts bijeengebracht.

Louizalaan 251 1050 Brussel

www.fundsforgood.eu